Vaping Hastalığım Var mı?


Elektronik sigaralar aslında geleneksel sigaralara daha sağlıklı bir alternatif olarak tasarlandı. Ancak, yaygın olarak vaping olarak bilinen e-sigara içmenin kendi riskleri olduğu ortaya çıktı.

Ağustos 2019’da CDC, vape yapan kişilerde ciddi akciğer sorunları vakalarını izlemeye başladı. Binlercesinin hastanelerde tedavi gerektiren akciğer hasarı vardı ve birçoğu bu durumdan öldü. Sonunda, araştırmacılar bu vakaları vapinge bağladılar. Hastalığa artık e-sigara veya vaping ürünü kullanımıyla ilişkili akciğer hasarı (EVALI) deniyor.

Doktorlar ve araştırmacılar, kesin nedenleri ve uzun vadeli etkileri de dahil olmak üzere bu durum hakkında daha fazla bilgi edinmek için hala çalışıyorlar. Ancak ne zaman yardım alacağınızı bilmeniz için izlenmesi gereken EVALI’nın erken belirtileri vardır.

EVALI’nın Erken Belirtileri

Araştırmacılar durumun vaping ile bağlantılı olduğunu bilseler de, bunun nasıl olduğu henüz net değil.

Ohio Eyalet Üniversitesi Wexner’da göğüs hastalıkları uzmanı olan Joanna Tsai, “Bunun tam olarak neden olduğundan hala emin değiliz, ancak aerosolde bulunan bir şeyin buharlaşmadan kaynaklandığı tahmin edilen akciğerde meydana gelen inflamatuar bir yanıt var” diyor. Sağlık Merkezi.

EVALI’lı bir kişi, aşağıdakiler de dahil olmak üzere diğer semptomlarla birlikte solunum ve sindirim sorunları yaşayabilir:

Bazı insanlar semptomlarının birkaç gün içinde oluştuğunu söylerken, diğerleri birkaç hafta sürdüğünü söylüyor. Etkilenenlerin ciddi akciğer hasarı var gibi görünüyor. Hatta nefes almanıza yardımcı olan bir makine olan ventilatörle yoğun bakıma ve desteğe ihtiyaçları olabilir.

En Çok Kim Risk Altında

Son 90 gün içinde vaping yapan herkes EVALI için risk altındadır. Daha yaşlı veya zaten hasta olmanıza gerek yok.

Tsai, “Bu hastaların çoğu normal, sağlıklı insanlardı” diyor.

EVALI’lı kişilerin ortalama yaşı 24’tür ve neredeyse her 5 kişiden 4’ü 35 yaşından küçüktür. Stony Brook Üniversitesi Rönesans Tıp Okulu’nda klinik pediatri doçenti olan Rachel Boykan, bunun elektronik sigara ürünleri nedeniyle olabileceğini söylüyor. en çok gençler arasında popülerdir.

Vaping yaptığınız üründe E vitamini asetat varsa, daha fazla risk altında olabilirsiniz. CDC, bunun hastalanan insanların akciğerlerinde bulunan yaygın kimyasal olduğunu söylüyor. E vitamini asetat, E vitamininden gelir. Genellikle sıvıları, özellikle de THC içeren e-sigara veya vaping ürünlerinde koyulaştırmak için kullanılır. THC, esrarda sizi sarhoş eden psikoaktif maddedir.

Ayrıca, hastalanan birçok kişinin sadece nikotin vaping yapmadığı da görülüyor.

“[W]EVALI salgını birden fazla ölümle gerçekleştiğinde, bireylerin çoğunluğunun vaped THC’yi içerdiğini öğrendik, ancak yine de yalnızca nikotin tüketen insanlara dair raporlar var, ”diyor Tsai.

Ancak bu, vaping nikotinin daha güvenli olduğu anlamına gelmez. Hala öğrenecek çok şey var. Ve Tsai, endüstrinin “temelde düzensiz” olduğunu söylüyor, bu da üreticilerin uyması gereken belirli bir standart olmadığı anlamına geliyor. Yani alıcılar her zaman ne aldıklarını bilmiyorlar.

Belirtileriniz Varsa Ne Yapmalısınız?

Herhangi bir ürüne maruz kalırsanız ve yukarıdaki belirtilerden herhangi birini alırsanız hemen doktorunuza görünün. Bakteriyel veya viral pnömoni gibi diğer hastalıkları ekarte etmek için tam bir muayene ve değerlendirme yapacaklardır. Göğüs röntgeni çekebilirsiniz veya CT tarama. Sağlıklı akciğerler hava ile doldurulur ve karanlık görünür. EVALI’nız varsa, tarama puslu görünen noktalar (opaklar) gösterecektir.

Akciğerlerdeki iltihabı azaltmak için size kortikosteroidler verilebilir. Veya ağır vakalarda solunum cihazına bağlanabilirsiniz. Ancak doktorunuz bunun sadece bir soğuk algınlığı veya mide böceği olduğunu söylüyorsa, elektronik sigaraya geri dönmek hala güvenli değil. CDC, e-sigara veya vape kullanmaya devam eden kişiler için çeşitli önlemler alırken, EVALI riskinden kaçınmanın en iyi yolunun vapingi tamamen bırakmak olduğunu söylüyor.


Kaynak : https://www.webmd.com/lung/features/vaping-illness-symptoms?src=RSS_PUBLIC

SMM Panel PDF Kitap indir